Σάββατο 18 Ιουνίου 2011

Θαλάσσια ταξί: Μια αναξιοποίητη πηγή ανάπτυξης για την Εύβοια


Πηγή:
kireas.org/smf/index.php?topic=485.0


Ταξί στο Ωκλαντ της Ν. Ζηλανδίας. Τα Ελληνικά θαλάσσια ταξί πρέπει να εχουν πορτοκαλί χρώμα και η πινακιδα "ΤΑΞΙ" πρέπει να ειναι λευκή τριγωνική με κόκκινα γράμματα φωτισμένη εσωτερικά


Με την έγκριση του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τον Τουρισμό  οι περισσότερες παραλιακές περιοχές της Εύβοιας χαρακτηρίζονται σαν περιοχές με περιθώρια ανάπτυξης μαζικού ή εναλλακτικών μορφών τουρισμού».   Οι θαλάσσιες συγκοινωνίες τόσο με την κοντινή Στερεά Ελλάδα, όσο και με τις τουριστικά αναπτυγμένες Μαγνησία (Πήλιο) και Βόρειες Σποράδες  μπορούν να παίξουν καταλυτικό ρόλο στην  αξιοποίηση του τουριστικού δυναμικού της Ευβοιας. 

Για παράδειγμα, η Σκιάθος είναι χαρακτηρισμένη στο χωροταξικό σχέδιο σαν τουριστικά αναπτυγμένη περιοχή (Α) και μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά στην ανάπτυξη  της γειτονικής Βόρειας Εύβοιας.  Το αεροδρόμιο της Σκιάθου είναι σε απόσταση 11 ναυτικών μιλίων (ή 20 οδικά χλμ) από τα Ελληνικά και 20 ναυτικών μιλίων (ή 36 οδικά χλμ)  από το Δήμο Κηρέως  (λιγότερο από 30 λεπτά με ταχύπλοα σκάφη) θα μπορούσε να χρησιμεύσει για την ευκολότερη προσέλευση τουριστών. Ο αερολιμένας Ελευθέριος Βενιζέλος στα Σπάτα απέχει 150 χλμ από την Βόρεια Εύβοια.

Καλύτερες θαλάσσιες μεταφορές μπορούν να φέρουν κοντύτερα τις βόρειες με τις νότιες πόλεις και παραλίες  της Εύβοιας και να δώσουν γρήγορη και εύκολη πρόσβαση στις πολυπληθείς  όμορφες αλλά δυσπρόσιτες οδικώς  παραλίες της. Για παράδειγμα η οδική απόσταση  μεταξύ Μαντουδίου και Κύμης είναι  140 χλμ ενώ δια θαλάσσης η απόσταση  είναι 36 ναυτικά μίλια ( 66 οδικά χλμ). 

Δυστυχώς όμως ,οι ανεπαρκείς λιμενικές υποδομές της νήσου, όπως και η ασταθής και εποχιακή ζήτηση για ταχτικά δρομολόγια, έχουν περιορίσει  την δυνατότητα για θαλάσσιες μεταφορές σε ολιγοστές διαδρομές.  Ίσως οι τοπικές κοινωνίες θα πρέπει να αναζητήσουν απο μόνες τους άλλες πιο ευέλικτες λύσεις οπως τα ταξί για να διασφαλίσουν  τις ζωτικές για τις οικονομίες τους θαλάσσιες συγκοινωνίες. 

Είναι εντυπωσιακό σε ένα νομό με τόσες ευκαιρίες για εκτέλεση κοντινών θαλάσσιων διαδρομών να είναι σχεδόν ανύπαρκτα τα  θαλάσσια ταξί όταν μάλιστα το κόστος και οι διαδικασίες έκδοσης άδειας λειτουργίας είναι τόσο απλά.

Σύμφωνα με την ΥΑ 3131.2/22/97 ΦΕΚ 795 Β’ 3/9/1997  θαλάσσιο ταξί μπορεί να θεωρηθεί οποιοδήποτε σκάφος πάνω από 6 μέτρα, το οποίο αναπτύσσει ταχύτητα μεγαλύτερη από 20 κόμβους και έχει ολική χωρητικότητα πάνω από 5 κόρους  (μπορεί να μεταφέρει μέχρι 8 επιβάτες). Η άδεια χορηγείται από την τοπική Λιμενική Αρχή και κοστίζει τριάντα (30) ευρώ (10.000 δραχμές). Οι τιμές των κομίστρων ανά μίλι,  σημαίας,  κλπ. καθορίζονται ελεύθερα.
 

Εκτός από τους ιδιώτες και τα νομικά πρόσωπα έχουν την δυνατότητα λειτουργίας θαλάσσιων ταξί. Οι δημοτικές επιχειρήσεις του νομού θα μπορούσαν να αναπληρώσουν πιθανά κενά επιχειρηματικότητας από ιδιώτες σε αυτο το τομέα. Οι μικρής κλίμακας θαλάσσιες μεταφορές όπως τα ταξί είναι μια πηγή ανάπτυξης. Μια πηγή ανάπτυξης που σε πολλά μέρη αδικαιολόγητα είναι στα «προσεχώς», και «εν αναμονή» μιας αβέβαιας βελτίωσης κάποιων λιμενικών εγκαταστάσεων ή έγκρισης ακτοπλοϊκών δρομολογίων. Το άρθρο 83 του ν. 3463/2006(ΦΕΚ Α 114/2006), επιτρέπει στους δήμους να ασκούν συγκοινωνιακό έργο, εφόσον το έργο αυτό δεν εξυπηρετείται από υφιστάμενη γραμμή.

Οι δημοτικές αρχές πρέπει να αναγνωρίσουν και να αξιοποιήσουν το δυναμικό των  θαλάσσιων ταξί τόσο για την ευκολότερη προσέλκυση νέων επισκεπτών και την ελκυστικότητα του τουριστικού προϊόντος όσο και την αποτελεσματικότερη κάλυψη των τοπικών αναγκών μεταφοράς.  Με  το χαμηλό επενδυτικό κόστος τους,  τα θαλάσσια ταξί αν συνδυαστούν με λογικά κόμιστρα  μπορούν να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και νέα δυναμική στην τουριστική ανάπτυξη της Εύβοιας.

 
Στο χάρτη του ειδικού χωροταξικού πλαισίου, η Εύβοια περιστοιχίζεται από δυο αναπτυγμένα κέντρα θαλασσίου τουρισμού  το Λαύριο που έχει στην ακτίνα επιρροής του το Νότιο Ευβοϊκό και την Σκιάθο που  έχει στην ακτίνα επιρροής της την  Βόρεια Εύβοια και Σκύρο (μπλέ κυκλοι στο χάρτη).   Τα κέντρα αυτά  διαθέτουν σύγχρονες υποδομες φιλοξενίας, εστίασης και ψυχαγωγίας και θα μπορουσαν να δώσουν ώθηση στο τοπικο τουρισμό με  την βελτίωση της αυτόνομης θαλάσσιας πρόσβασης.


Χάρτης του ειδικου χωροταξικού πλαισίου για τον τουρισμό


Σχετικά

Άδεια Θαλάσσιου ταξί [Αριθ. 16 ΓΚΛ(ΦΕΚ Β΄795/1997)]
http://www.yen.gr/php/download_xitem.php?xitem=27267/ya_fek795_97.pdf



κόρος είναι μονάδα μέτρησης όγκου με την οποία γίνεται η μέτρηση της χωρητικότητας ενός πλοίου. Ένας κόρος αντιστοιχεί σε 2,83 κυβικά μέτρα. 5 κόροι= 14.15 κυβικά μέτρα.
*Ολική χωρητικότητα: Είναι ο συνολικός εσωτερικός όγκος όλων των μόνιμα σκεπαστών και κλειστών χώρων του πλοίου που βρίσκονται είτε κάτω από το ανώτατο κατάστρωμα είτε πάνω από αυτό, μετρούμενος σε κόρους.
κόμβος είναι μονάδα μέτρησης ταχύτητας πλοίου  και είναι ίση με ένα ναυτικό μίλι την ώρα.
*Το ναυτικό μίλι είναι ίσο με την απόσταση του 1/60 της μοίρας δηλ. ίσο με το 1΄ της γεωγραφικής μοίρας, (υπολογιζόμενο στο γεωγραφικό πλάτος των 45 μοιρών). Τούτο στη πράξη ισούται δηλ. με 1.852 μέτρα ή 6.080 πόδες.
 








Παράδειγμα απο Ελληνικό Ταξί στις Οινούσσες

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια οσο το δυνατόν φιλτράρονται ως προς το ύφος και το ήθος τους.
Kάθε υβριστικό ,προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο θα διαγράφεται .
Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις.
Ο κάθε σχολιαστής υπογράφει ηλεκτρονικά το σχόλιο του και είναι υπεύθυνος έναντι των νόμων.
Το ΜΑΝΤΟΥΔΙ NEWS δεν ενστερνίζεται και δεν φέρει καμία ευθύνη για όσα γράφουν οι αναγνώστες στα σχόλια τους.