Παρασκευή 5 Ιουνίου 2020

Πρωτογενής τομέας: Προτάσεις για την ανάπτυξη της περιοχής μας.

Γράφει ο Γιώργος Κεντρής

1.      ΓΕΝΙΚΑ

Ο παράγοντας άνθρωπος παίζει καθοριστικό ρόλο στην  ανάπτυξη μιας περιοχής. Αυτό έχει να κάνει με την παιδεία που έχει , το επιχειρηματικό ταπεραμέντο, την προσαρμοστικότητα, την ειδικευμένη γνώση και πάνω απ’ όλα την αγάπη του για δουλειές σχετικές με τον πρωτογενή τομέα.

Σήμερα στα χωριά έχουν μείνει κυρίως συνταξιούχοι, κάποιοι δημόσιοι υπάλληλοι , ένας μέσος όρος ηλικίας 65 χρονών.

Για να προκύψει ανάπτυξη πρέπει νέοι άνθρωποι να εγκατασταθούν και να κάνουν δουλειές στην ύπαιθρο. Προς αυτή τη κατεύθυνση θα αναφέρουμε παρακάτω κάποιες προτάσεις ώστε οι δουλειές στον πρωτογενή τομέα να αποτελούν πρόκληση για κάθε νέο άνθρωπό που έχει επιχειρηματικές φιλοδοξίες.

Για να καλλιεργήσουμε ένα χωράφι πρέπει να το έχουμε απαλλάξει από ζιζάνια  & από χόρτα, να το έχουμε οργώσει, να το έχουμε κάνει φρέζα, να έχουμε ρίξει τα κατάλληλα λιπάσματα για να είναι έτοιμο να το σπείρουμε και να αποδώσει. Έτσι λοιπόν με αυτό το παραλληλισμό θα πρέπει  να φτιάξουμε ένα ελκυστικό και φιλικό περιβάλλον για την αγροτική επιχειρηματικότητα.

Σήμερα, έχει επικρατήσει ο αγρότης να λειτουργεί κατά μόναςνα μη συνεργάζεται , να είναι κολλημένος σε καλλιέργειες ξεπερασμένες ,που τις καλλιεργεί γιατί παίρνει επιδότηση σε έναν κλήρο σχετικά μικρό. Όταν δε αποφασίζει να κάνει κάτι διαφορετικό το κόστος παραγωγής είναι μεγάλο σε σχέση με τον ανταγωνισμό, με αποτέλεσμα η καλλιέργεια να καθίσταται ασύμφορη. Ζωντανό παράδειγμα οι τομάτες από Ολλανδία να είναι πιο φθηνές από αυτές του Μαντουδίου. Οι πατάτες από Τουρκία κτλ..

Εμείς με την πρόταση μας δεν θέλουμε τον Έλληνα αγρότη να γίνει Ολλανδός, Γάλλος, Ιταλός κτλ. Εμείς θέλουμε τον αγρότη να γίνει ένας καλός Έλληνας αγρότης, και τι εννοούμε:

Καλώς ή κακώς στο  DNA του Έλληνα υπάρχουν κάποια χαρακτηριστικά αρνητικά προς το επιχειρείν, όπως η έλλειψη προγραμματισμού, η έλλειψη υπομονής, η έλλειψη πνεύματος συνεργασίας, η υπερβολική αισιοδοξία & ενθουσιασμός, η γρήγορη απογοήτευση κτλ.

Έχουμε όμως  και τα θετικά που είναι η εργατικότητα, το φιλότιμο, η αφοσίωση, η έμπνευση, η αγάπη για την δουλειά κτλ. Θέλουμε λοιπόν να απομονώσουμε τα κακά και να αναπτύξουμε τα καλά του Έλληνααγρότη.

Πάμε στην στυγνή πραγματικότητα.

Ένας νέος με όρεξη για δουλειά στο χωρίο καλείται να κάνει έρευνα για να δει τι είναι αυτό που θα μπορούσε να ασχοληθεί και να έχει απόδοση. Καλείται να έχει γνώσεις για την καλλιέργεια, καλείται να έχει οικονομικές γνώσεις για να στήσει μια σωστή επιχείρηση, καλείται να έχει γνώσεις marketing για να προωθήσει τα προϊόντα που θα παράγει. Ακόμη θα πρέπει να αναζητήσει χρηματοδοτικά εργαλεία.

Μπροστά σε όλες αυτές τις σκέψεις  ο νέος βλέπει  ένα τείχος και τον παράγοντα χρόνο να τον πνίγει αν αποφασίσει να παλέψει. Πρέπει λοιπόν αυτόν τον νέο να του δώσουμε μασημένη τροφή και να επιλέξει αυτός με περισσότερη ευκολία τι είναι αυτό που του ταιριάζει. Ακόμη, δε να δει μια πρόταση που θα τον φωνάζει σαν ευκαιρία που πρέπει να αρπάξει.

 

ΒΗΜΑ 1Ο

ΤΟΠΙΚΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ

Δημιουργία μιας επιστημονικής ομάδας , η οποία θα αποτελείται από έναν οικονομολόγο, έναν Γεωπόνο , έναν  Marketer  που θα επεξεργαστούν ένα τοπικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα στον Πρωτογενή Τομέα.

Η ομάδα αυτή θα λειτουργήσει πιλοτικά σε μία ή δυο περιοχές για να φανούν οι αδυναμίες , να διορθωθούν και μετά να εξαπλωθεί. Ηομάδααυτή θα έχει τριπλό σκοπό. Πρώτον, θα καταρτίσει το αναπτυξιακό σχέδιο λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες, το μικροκλίμα της περιοχής, την παράδοση, την κουλτούρα, τους υδάτινους πόρους, τη στατιστική υπηρεσία ,εισαγόμενα είδη, τις μέχρι τώρα καλλιέργειας.  Δεύτερον, θα εκπονήσει τα πρώτα businessplans βασιζόμενη στα στοιχεία που προκύπτουν από το αναπτυξιακό σχέδιο. Τρίτον, θα λειτουργήσει σαν μέντορας, σε αυτούς  που θα ασχοληθούν με το αγροτικό επιχειρείν. Παράλληλα θα αναζητηθούν και άλλες πηγές πληροφόρησης των νέων αγροτών από Μέντορες εντός και εκτός Ελλάδος.

 

ΒΗΜΑ 2Ο

ΤΡΑΠΕΖΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΏΝ ΙΔΕΩΝ

Από τη στιγμή που θα υπάρχει Τοπικό Αναπτυξιακό Σχέδιο  Πρωτογενή Τομέα, το επόμενο βήμα είναι να πέσουν στο τραπέζι οι επιχειρηματικές ιδέες πιο εύκολα από ποτέ αφού θα βασίζονται πρωτίστως στα στοιχεία που θα παρέχονται από το Σχέδιο. Οι επιχειρηματικές ιδέες μπορούν να προκύψουν από :

1)      τη Συμβολαιακή Καλλιέργεια, όπου ένα εργοστάσιο  ζητά συγκεκριμένα αγροτικά προϊόντα και έρχεται ο νέος επιχειρηματίας να καλύψει τις ανάγκες. Σ’ αυτή τη περίπτωση ξέρει εκ των προτέρων τι θα καλλιεργήσει, πως θα το καλλιεργήσει, πως θα το συσκευάσει, πόσο θα το πουλήσει και πόσα θα κερδίσει.

2)      Από ανθρώπους  της αγοράς που βλέπουν τις ελλείψεις  και προτείνουν να γίνουν εγχώριες καλλιέργειες.

3)       Λαμβάνοντας υπόψη τη παράδοση της περιοχής να αναδειχθούν καλλιέργειες που σήμερα ήταν ξεχασμένες ή λόγω κόστους παραγωγής ή λόγω έλλειψης marketing.

4)       Από την έρευνα που θα έχει κάνει η επιστημονική ομάδα και θα αναφέρεται σε μια σειρά από αγροτικά προϊόντα που εισάγει η χώρα μας  ή βρίσκονται σε έλλειψη.

5)      Από μεμονωμένους ανθρώπους που έχουν την  έμπνευση.

Έτσι, λοιπόν  έχουμε μία τράπεζα επιχειρηματικών ιδεών όπου περιμένουν τους επίδοξους επιχειρηματίες για να υλοποιηθούν.

 

ΒΗΜΑ 3Ο

BUSINESSPLAN

Η επιστημονική ομάδα έχοντας μια σειρά από επιχειρηματικές ιδέες  έρχεται και φτιάχνει  BusinessPlan  για κάθε ιδέα όπου γίνεται μια πιο λεπτομερής προσέγγιση της επιχειρηματικής ιδέας και απαντά στα ευλόγα ερωτήματα του κάθε νέου επιχειρηματία, δηλαδή:

Τι θα καλλιεργήσω; Πως θα το καλλιεργήσω; Πως θα το συσκευάσω; Που θα το πουλήσω; Πόσο θα μου κοστίσει; Πόσα θα κερδίσω; Ποιο ρίσκο παίρνω;

Ουσιαστικά δίνει όλες τις πληροφορίες ακόμα και τα χρηματοδοτικά εργαλεία ή και το σχήμα της επιχείρησης ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η πιθανότητα αποτυχίας.

ΒΗΜΑ 4Ο

ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ

 

Για να υλοποιηθεί  ένα επιχειρηματικό  Business Plan πρέπει να υπάρχει ο φορέας.

Σήμερα ο αγρότης μπορεί να ενταχθεί σε ένα Συνεταιρισμό ή σε μια ομάδα παραγωγών, εκτός του να έχει την ατομική του δραστηριότητα. Διαπίστωση κοινή είναι ότι ούτε οι Συνεταιρισμοί ούτε οι ομάδες παραγωγών κατάφεραν να απαλλάξουν τους παραγωγούς  από  τα χρόνια προβλήματα  που ταλανίζουν την αγροτική παραγωγή. Όπως: ανταγωνιστικά προϊόντα, μείωση κόστους παραγωγής, καινοτομία, μείωση κινδύνων καλλιέργειας, νέες εξελιγμένες μέθοδοι καλλιεργειών, Βιολογικά προϊόντα κτλ.

Εμείς προτείνουμε την δυνατότητα να ιδρυθούν Αγροτικές Ανώνυμες Εταιρίες όπου θα υπόκεινται σε ένα ειδικό καθεστώς τόσο όσον αφορά στον τρόπο λειτουργίας τους όσο και στακίνητρα που θα δίνουν. Όπως μειωμένη φορολογία, προτεραιότητα ένταξης σε αναπτυξιακά προγράμματα κτλ. Τι πλεονεκτήματα θα έχουν οι Αγροτικές ΑΕ; Θα αναγκάσουν τους Έλληνες  Αγρότες να συνεργαστούν , να προγραμματιστούν , να μειώσουν τα κοστολόγια τους λόγω ότι θα είναι ενωμένοι και θα εφαρμόζουν οικονομίες κλίμακας. Θα είναι μέτοχοι στιβαρού φορέα που πιο εύκολα θα μπορεί να χρηματοδοτηθεί και πιο εύκολα να αναπτυχθεί.

Η Αγροτική ΑΕ θα έχει την δυνατότητα να απευθυνθεί σε αγορές του εξωτερικού και να συμμετέχει σε εκθέσεις. Θα έχει την δυνατότητα να επενδύσει στην καινοτομία και να είναι άκρως ανταγωνιστική. Ο κάθε μέτοχος δεν θα αγχώνεται για το που θα πουλήσει τα προϊόντα του γιατί θα το έχει φροντίσει το  Marketing  της ΑΕ κτλ.

Η Αγροτική ΑΕ θα μπορεί να αναπτύξει προϊόντα εντάσεως παραγωγής και να καλύψει τις ανάγκες μεγάλων αγορών.

Η Αγροτική ΑΕ  θα μπορεί αξιόπιστα να καλύψει τις ανάγκες μιας συμβολαιακής καλλιέργειας.

 

ΒΗΜΑ 5Ο

ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ

 

Η συνταγή της επιτυχίας είναι η αγάπη προς  τη δουλειά  και η γνώση. Αν λοιπόν θεωρήσουμε ότι η αγάπη υπάρχει, η γνώση σε μια αγορά που συνεχώς αλλάζει είναι απλώς επιβεβλημένη. Έτσι, στοχευμένα σεμινάρια προς τους επίδοξους επιχειρηματίες θα πρέπει να ξεκινούν από τη πρώτη στιγμή του εγχειρήματος. Δηλαδή, γνώσεις σχετικά με τους τρόπους προσέγγισης των αγορών, μείωση κόστους, οικονομικής διαχείρισης, χρηματοδοτικά εργαλεία κτλ.

            Απαραίτητη είναι επίσης η δημιουργία μιας ομάδας μεντόρων οι οποίοι αφιλοκερδώς θα προσφέρουν τις συμβουλές τους.ToMentoring πρέπει να ενταχθεί ως βασική προϋπόθεση στην ανάπτυξη ενός BusinessPlan.

Ακόμη γνώσεις σχετικά με νέους τρόπους καλλιεργειών όπως π.χ. υδροπονία κτλ.

 



                                                                                  ΚΕΝΤΡΗΣ  ΓΙΩΡΓΟΣ

General Manager  KENTRIS S.A.

1 σχόλιο:

  1. Εξαιρετική πρόταση / παρουσίαση για την ανάπτυξη της περιοχής της Β. Εύβοιας, και όχι μόνον. Εύχομαι να τύχει της προσοχής και της κατανόησης των αγροτών αλλά κυρίως των αρχόντων της τοπικής αυτοδιοίκησης ώστε να οργανωθούν και υλοποιηθούν σχετικές δράσεις επιμόρφωσης και υλοποίησης.

    ΠΑΣΧΑΛΗΣ ΚΑΡΙΩΤΗΣ
    Senior Healthcare Consultant, MSBME, DME - Medical Technology Assessment,
    Management, & Marketing.
    Member of the EUROPEAN HEALTH MANAGEMENT ASSOCIATION
    web: http://www.linkedin.com/in/paschalis-kariotis-79466144/
    M
    6944 324 764
    T
    210 67 54 445
    E
    pascal@kariotis.info

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Tα σχόλια οσο το δυνατόν φιλτράρονται ως προς το ύφος και το ήθος τους.
Kάθε υβριστικό ,προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο θα διαγράφεται .
Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις.
Ο κάθε σχολιαστής υπογράφει ηλεκτρονικά το σχόλιο του και είναι υπεύθυνος έναντι των νόμων.
Το ΜΑΝΤΟΥΔΙ NEWS δεν ενστερνίζεται και δεν φέρει καμία ευθύνη για όσα γράφουν οι αναγνώστες στα σχόλια τους.