Πέμπτη, 2 Φεβρουαρίου 2017

Είναι καταστροφή να επιμένουμε οι αγρότες για αυτόνομο ΟΓΑ -Υπολογίστε τις εισφορές σας στον ΕΦΚΑ


Ήρθε η ώρα να μιλήσουμε και για τον πρώην ΟΓΑ καθότι σήμερα ο νέος ΟΓΑ με πρόσφατη κοινή Απόφαση των Υπουργών
Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Διοικητικής Ανασυγκρότησης είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου υπό την εποπτεία του Υπουργείου με μόνη αποστολή του η χορήγηση, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, παροχών χρηματοδοτούμενων από τον κρατικό προϋπολογισμό, όπως είναι τα οικογενειακά επιδόματα και το επίδομα αλληλεγγύης σε ανασφάλιστα υπερήλικα άτομα καθώς και η χορήγηση, σε ανταποδοτική βάση, παροχών και υπηρεσιών, όπως είναι αυτές του Λογαριασμού Αγροτικής Εστίας.

Πρώτα όμως, θα ήθελα να σας αφηγηθώ το εξής πραγματικό περιστατικό:

Σε Δημόσια Υπηρεσία του ΥΠΑΑΤ προσέρχεται υιός αγρότισσας και προσκομίζοντας υπογεγραμμένη εξουσιοδότηση της μητέρας του αιτείται βεβαίωση του "κατά κύριο επάγγελμα αγρότη". Ψάχνει ο υπάλληλος στο Μητρώο, άγνωστη.

Ψάχνει τις δηλώσεις ΟΣΔΕ, τις Φορολογικές Δηλώσεις, την Ασφαλιστική Ενημερότητα, και διαπιστώνει ότι, κατά την τελευταία πενταετία η αγρότισσα, ενώ πλήρωνε κανονικά τον ΟΓΑ, δεν είχε αγροτική δραστηριότητα. Επομένως η βεβαίωση δεν μπορούσε να εκδοθεί (διευκρινίζω ότι όλα έχουν μηχανογραφηθεί και οι βεβαιώσεις εκδίδονται από συγκεκριμένους πιστοποιημένους υπάλληλους επώνυμα). Άρα δεν μπορούσε η υπηρεσία να κάνει κάτι.

Μα πλήρωσε, δεν θα πάρει σύνταξη;

Από το 1988 πλήρωνε. Δεν πήρε σύνταξη. Πρέπει λέει, να διαμένεις κοντά στην εκμετάλλευσή σου και να βιοπορίζεσαι από την γεωργία. Σε κάθε χωριό θα βρεις αρκετούς κυρίως γυναίκες, οι οποίοι, ενώ δεν παίρνουν σύνταξη ισχυρίζονται για το αντίθετο.

Οι αγρότες των μέχρι 360 ευρώ, δεν παίρνουν σύνταξη αλλά Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ανασφάλιστων Υπερήλικων. Το πλήρες ποσό του μηνιαίου επιδόματος υπό όρους ανέρχεται σε τριακόσια εξήντα (360) ευρώ καταβάλλεται στους πάντες από τον ΟΓΑ όχι μόνο στους αγρότες και αναπροσαρμόζεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 3 του άρθρου 14 του Ν 4387/2016.

Προσοχή δεν είναι σύνταξη όπως νομίζουν πολλοί, κυρίως αγρότες, επειδή χορηγούνταν σε όλους από τον παλαιό ΟΓΑ Θα συνεχίσει να καταβάλλεται πλέον από τον νέο ΟΓΑ από τον κρατικό προϋπολογισμό. Θα επανέλθω.

Διαδοχική ασφάλιση

Ήθελα να θίξω επίσης το θέμα της διαδοχικής ασφάλισης.

Όταν αθροίζαμε τα συντάξιμα χρόνια αθροίζαμε τα του ΙΚΑ, του ΟΑΕΕ, του Δημοσίου, του Στρατού με αναγνώριση κλπ όλα δηλαδή πλην του ΟΓΑ. Ήτοι, κανείς δεν τον αναγνώριζε ως ασφαλιστικό Ταμείο. Πολλοί απασχολήθηκαν κατά τη νεότητα τους στη γεωργία (μόνο τα φαναράκια στον καπνό να σκεφτώ) και δεν αξιοποίησαν τον εργάσιμο χρόνο τους. Αυτά αρκούν. Ποτέ δεν κατάλαβα την αιτία της παθολογικής αγάπης ορισμένων αγροτών συνδικαλιστών και διαφόρων πολιτικών και πολιτικών σχηματισμών προς τον ευτυχώς πρώην ΟΓΑ. Θα ήταν στρατηγικό λάθος η επαναφορά της αυτοτέλειας του. Όλοι μαζί, οι αγρότες δεν είναι κοινωνικοί παρίες.

Ναι σε ενιαίο ταμείο

Ο παλαιός ΟΓΑ δεν ήταν βιώσιμος. Ο μέσος αγρότης κατέβαλε εισφορές κάτω από 1000 ευρώ και λάμβανε ως συνταξιούχος 6000 το έτος. Ήθελες 6 ενεργούς αγρότες για κάθε συνταξιούχο. Ο αγροτικός πληθυσμός μειώθηκε ραγδαία.

Το δημογραφικό επιδεινώνεται συνεχώς. Στην πενταετία, τα χρήματα που κατέβαλε ο ασφαλισμένος σε εισφορές (αρχή από 1988), τα έπαιρνε πίσω. Το 93% των παροχών ήταν εκ του κρατικού προϋπολογισμού. Είναι δυνατό να πιστεύει κανείς ότι θα άντεχε στον πρώτο κόφτη των δημοσίων δαπανών μια τόσο γενναία χρηματοδότηση;

Δεν θα εμβαθύνω στα οικονομικά, δεν υπάρχει λόγος, άλλωστε αποτελούν ιστορία. Δει χρημάτων, τα οποία στο βάθος του ορίζοντα, δεν είναι ορατά.

Κουμπωμένοι οι πολιτικοί στη συζήτηση για το Αγροτικό στην Βουλή αν και πολλοί θα ένοιωσαν ότι παρεμπιπτόντως ασχολήθηκαν με το θέμα.

Επαναλαμβάνω άτι η έμμονη στην επανασύσταση του ΟΓΑ αποτελεί κατά τη γνώμη μου στρατηγική γκάφα ολκής.

Ας περιγράψουμε τώρα πως διαμορφώθηκε η ασφαλιστική κατάσταση μετά την 13 Μαΐου και την ψήφιση του νόμου 4387/2016. Το άρθρο 40 αναφέρεται στις εισφορές των ασφαλισμένων του ΟΓΑ, το 41 στις εισφορές υγειονομικής περίθαλψης και το 42 αφορά το ειδικό παράβολο ασφαλιστικών εισφορών αγρεργατων γνωστό ως εργοσημο.

Βάση όλων των υπολογισμών των εισφορών του ΕΦΚΑ αποτελεί ο νομοθετημένος κατώτατος μισθός άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών που είναι 586,08 ευρώ το μήνα. Για τους αγρότες όμως παρέχετε μόνιμη – διαχρονική έκπτωση 30% και έτσι ο μισθός υπολογισμού κατεβαίνει στο 586,08*70%=410,26 ευρω το μήνα. Αυτό με άλλα λόγια σημαίνει ότι το 70% παραμένει για πάντα ως σταθερά, λειτουργεί για τους μικρούς αγρότες ακόμα και εάν έχουμε αυξομείωση του βασικού μισθού και αποτελεί ουσιαστικά το κύριο μπόνους προς τον αγροτικό κλάδο.

Δεύτερο, πλην όμως μεταβατικό, αφορά και μικρομεγαλοαγρότες, μπόνους αποτελεί το γεγονός της καταβολής των εισφορών με μειωμένο ποσοστό για πέντε (5) έτη.

Έτσι το 2017, το 2018, το 2019, το 2020 και το 2021 θα καταβληθούν μειωμένες ασφαλιστικές εισφορές, και μόνο αυτές, με ποσοστά 14%, 16%, 18% ,19%, 19,50% αντίστοιχα. Από το 2022 και μετά, οι εισφορές ανέρχονται πλέον στο 20%, όπως σε όλους τους άλλους. Δεν συμβιβάζεται ενιαίο ταμείο και διαφορετικές εισφορές, ίσως έτσι εξηγείται η προσδοκία της νεκρανάστασης. Η εγγυημένη εθνική σύνταξη όμως;

Υπολογίστε τις εισφορές σας με αυτό το αρχείο excel

Το ασφαλιστικό είναι θέμα ζωής και επιπολαιότητες δεν δικαιολογούνται

Αυτό σημαίνει ότι για το 2017 ο αγρότης που εμφανίζει ετήσιο αγροτικό ατομικό φορολογητέο εισόδημα μέχρι 4923,12 ευρώ, δηλαδή (410,26*12=4923,12) θα καταβάλει τις ελάχιστες ετήσιες ασφαλιστικές εισφορές που αντιστοιχούν στο 21,20% ήτοι 1043,70 (14% για τη σύνταξη, 6,95% για ασφαλιστικές εισφορές υγειονομικής περίθαλψης και 0,25% για το λογαριασμό αγροτικής εστίας).

Σε μηνιαία βάση μιλάμε για ελάχιστες ασφαλιστικές εισφορές 86,98 ευρώ. Για το 2022 μέχρι 4923,12 ευρώ φορολογητέο (εφόσον μέχρι τότε παραμείνει σταθερός ο βασικός μισθός των 586,08 ευρω) θα καταβάλει ελάχιστες ετήσιες ασφαλιστικές εισφορές που αντιστοιχούν στο 27,20% ήτοι 1339,08 η μηνιαίως 111,59 ευρω.

Τώρα για τους έχοντες σημειώνω, η πληρωμή φόρων είναι αναλογική κατά το Σύνταγμα.

Πάντα πληρώνουν οι έχοντες. Ουκ αν λάβεις παρά του μη έχοντος. Και ένας άλλος μύθος ότι ο νόμος δεν είναι ασφαλιστικός είναι αλλά φορολογικός. Μέχρι τώρα για τους μισθωτούς τι ήταν; Η Ευρώπη δεν έχει αναλογικότητα εισφορών παροχών; Η δομή είναι ευρωπαϊκή όσον αφορά το ηλικιακό και την ανταπόδοση.

Επομένως από τα τέλη Φεβρουαρίου – 28η η τελευταία ημέρα, αρχίζει η μηνιαία καταβολή των αγροτικών εισφορών, η δε καθυστέρηση εξόφλησης καθιστά έντοκη την οφειλή, με το ποσοστό που ισχύει κάθε φορά (τελευταία 0,667% το μήνα όπως στην εφορία).

Εάν υπολογίσουμε επιπλέον ότι οι αγρότες οφείλουν και το δεύτερο εξάμηνο του 2016 τότε, η στήλη προτείνει, να καταβάλλουν μαζί με την μηνιαία εισφορά του 2017 και το δωδέκατο του εξαμήνου που οφείλουν.

Αυτό για την μικρότερη κατηγορία αντιστοιχεί σε 43,58 ευρω το μήνα και ανεβαίνει προοδευτικά σε 95,40 για την ανώτερη κατηγορία.

Ο μέσος όρος οδηγεί σε συνολικές μηνιαίες εισφορές 150,00 το άτομο για το 2017.

Επειδή οι εισφορές συμψηφίζονται σε μερική ή πλεονασματική καταβολή, προτιμότερη είναι η υπέρτερη στρογγυλεμένη καταβολή για αποφυγή τυχόν προσαυξήσεων.

Θα ήθελα πρόσθετα να αναφέρω για τους αγρότες τα εξής: Είναι δυνατή η σύνταξη στα 62 έτη, ενώ μέχρι τώρα το ηλικιακό όριο ήταν για όλους το 67ο, εύκολα καλύπτει ο αγρότης το όριο της πλήρους εθνικής (20ετία – 384 ευρώ) που είναι ανεξάρτητη των εισοδημάτων, και πετυχαίνει εύκολα το μέγιστο του ποσοστού αναπλήρωσης 46,8%. Ομολογώ όμως ότι δύσκολα θα έχει υψηλό μέσο μηνιαίο εισόδημα (έκπτωση 70% στις ελάχιστες ασφαλιστικές εισφορές).

Προσωπικά θα ήθελα την έκπτωση εθελοντική διότι σε βάθος χρόνου συμβάλει καθοριστικά στην μείωση της ανταποδοτικής σύνταξης.

Πάντως η ελάχιστη σύνταξη περνάει το 500άρικο.

Κατά τη μεταβατική περίοδο και πηγαίνοντας προς το 2030 η σύνταξη γλιστράει λίγο, λόγω χαμηλού αποτελέσματος που δίνει η ανταπόδοση, από το 2002 και μετά, για τους των ελάχιστων εισφορών και ανεβαίνει καθ΄ έτος για φορολογητέα εισοδήματα που υψώνουν το μέσο όρο των, δια βίου, αναλογούντων μηναίων αποδοχών.

Αυτά τα αριθμητικά αποτελέσματα όμως που κυκλοφορούν είναι σχετικά, διαφέρουν ανάλογα τις παραμέτρους που θέτεις και τα αποφεύγω διότι παραπληρο-φορούν. Σε τελική ανάλυση ότι πληρώσεις αυτό θα διαμορφώσει το ανταποδοτικό μέρος. Στόχος μας το μέγιστο της ανταποδοτικής. Η εθνική είναι δεδομένη. Ευτυχώς δεν γίνεται επανυπολογισμος των συντάξεων των αγροτών.

Άλλο θετικό στο νόμο είναι η ίση μεταχείριση των δυο φύλων, των συζύγων, διότι στην οικογενειακή επιχείρηση ισότιμα διαιρούνται οι εισφορές για το ζευγάρι και τα ενήλικα τέκνα που απασχολούνται. Πόσο σημαντικό είναι αυτό και τι προεκτάσεις έχει;

Είναι σύνηθες το γεγονός οι γυναίκες αγρότισσες να είναι έμμεσα ασφαλισμένες, δηλαδή να δικαιούνται μόνο ιατροφαρμακευτική περίθαλψη από τον ΟΓΑ λόγω συζύγου, αλλά να μην πληρώνουν ίδιες ασφαλιστικές εισφορές, με αποτέλεσμα να μην δικαιούνται σύνταξη. Λίγοι επικαλούνται λόγους οικονομικούς, οι περισσότεροι το πήραν αψήφιστα.

Τώρα όμως έχοντας εισόδημα πάνω από 9.850 ευρώ ασφαλίζεις δυο άτομα, έτσι κι αλλιώς θα πληρώσεις τις ίδιες εισφορές και το συνταξιοδοτικό αποτέλεσμα το μέγιστο. Αν διαιρέσεις το φορολογητέο με 4923,07 ο ακέραιος αριθμός που προκύπτει σου δίνει τον αριθμό των μελών που χωράει η επιχείρηση.

Αξιοποιείστε τη δυνατότητα που σας δίνει ο νόμος και ασφαλίστε μέλη της οικογενείας σας π.χ. τη σύζυγο, έναν πτυχιούχο υιό, μια άνεργη κόρη, μέχρι να τακτοποιηθούν επαγγελματικά όπου επιθυμούν.

Μην αφήνεται τα παιδιά ανασφάλιστα, ο χρόνος είναι πολύτιμος, εκτός αν υπάρχει λόγος ,( π.χ. να ενταχθεί σε πρόγραμμα νεοεισερχόμενων). Μέσω του αγροτικού επαγγέλματος οι εισφορές είναι οι ελάχιστες δυνατές.

Υπάρχει όμως το εξής πρόβλημα: Εάν η σύζυγος είναι άνω των 52 ετών δεν θεμελιώνει δικαίωμα σύνταξης (απαιτείται 15ετία).

Αν υποθέσουμε ότι συνταξιοδοτείτε μετά από τρία έτη καθότι το 67ο δεν είναι υποχρεωτικό πάμε και μέχρι τα 55. Εάν κάτω των 52 κάνει έναρξη επιτηδεύματος και είναι έτοιμη. Το ίδιο και τα παιδιά από τα 20 τους έτη. Σε όλες τις περιπτώσεις θέλει περίσκεψη γιατί πας για το πρώτο και χάνεις το δεύτερο.

Εδώ θα ήθελα να κάνω την εξής πρόταση για πολλοστή φορά:

να μετατραπεί ο χρόνος της έμμεσης ασφάλισης σε άμεση με την καταβολή των αναλογούντων εισφορών στις αγρότισσες που ήταν έμμεσα ασφαλισμένες στους συζύγους στον ΟΓΑ για να δικαιωθούν σύνταξης. Θεμελίωση δικαιώματος πλήρους σύνταξης με 20ετία. Άρα, ηλικιακό όριο το 47.

Για το 2017 η σύνταξη θα αποτελείται κατά 93,8% από το ποσό που προκύπτει με βάση τις παλιές διατάξεις του ΟΓΑ και κατά 6,20% από το άθροισμα της εθνικής και της ανταποδοτικής σύνταξης. Προϊόντος του χρόνου θα βαίνει το πρώτο μειούμενο και το δεύτερο αυξανόμενο μέχρι το 2030, οπότε θα εφαρμόζεται ο συντελεστής αναπλήρωσης πλήρως, όπως και στους άλλους..

Σύνταξη δικαιούσαι μόνο εφόσον πληρώνεις, το ξεκαθαρίζει ο νόμος, άλλωστε τι ανταποδοτική θα ήταν! Για τους έχοντες υψηλό εισόδημα προκύπτει αυξημένη ανταποδοτική σύνταξη

Το ελάχιστο πλαφόν φορολογητέου είναι τα 4923,07 ευρω και μέγιστο τα 70329,60 ευρω (586,081210).

Προσοχή στους αγρότες το κατά κύριο επάγγελμα πλέον ισχύει και για αυτούς αφορολόγητο όριο εισοδήματος διαμορφούμενο από 8.636 έως 9.545 ευρώ ανάλογα με τον αριθμό των προστατευόμενων τέκνων.

Ο υπολογισμός της σύνταξης από το 2030 και μετά είναι εύκολος.

Βρείτε τον μέσο όρο των μηναίων αποδοχών σας από το 2002 και μετά Διαιρέστε τις εισφορές που κατεβάλατε κατ’ έτος με το ποσοστό 20% π.χ. 1200/20%=6000/12=500 μηνιαίες αποδοχές.

Υποθέτουμε ότι ο μέσος των μηνιαίων αποδοχών είναι π.χ. 500 ευρώ τότε η ανταποδοτική ανέρχεται στο ποσό των 500*46,8%=234+384=618 (για 42 έτη, ανταπόδοση 123,6%!!!), άλλως για 1000 προκύπτει σύνταξη 468+384=852 (για 42 επίσης 85,2%!!) και για 2.000 ευρώ, 384+936 (για 42 επίσης 66,0%!!) .

Καθαρό φορολογητέο αποτέλεσμα κάτω των 4923,12 ευρώ, οδηγεί στις ελάχιστες ετήσιες ασφαλιστικές εισφορές που αντιστοιχούν στα 1043,70 ευρώ και λόγω του αφορολόγητου ο αγρότης δεν πληρώνει φόρο.

Για μεγαλύτερα εισοδήματα ισχύουν τα προαναφερόμενα ποσοστά. Για παράδειγμα σε ατομικό φορολογητέο 11.000 ευρώ οι εισφορές ανέρχονται στο ποσό των 2332 ευρώ (11.000*21,20%=2.332 ευρω) και ο αγρότης παραμένει επίσης αφορολόγητος.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, το νέο ασφαλιστικό οδηγεί ποσά κατά προτεραιότητα προς το ασφαλιστικό (που είναι προίκα όπως ακριβολογώντας μου έλεγε συνάδελφος) και εις βάρος του φορολογικού, γεγονός θετικό για τον αγρότη διότι αυξάνει την ανταποδοτική σύνταξη.

Οι αγρότες μπορούν να προχωρήσουν από 1/1/2017 σε μερική καταβολή του ποσού των ασφαλιστικών τους εισφορών.

Στον ιστότοπο www.efka.gov.gr θα αναρτηθεί, εντός των ημερών, η Ειδοποίηση Πληρωμής Ασφαλιστικών Εισφορών βασιζόμενη στην περυσινή φορολογική δήλωση.

Αφορά μόνο ελεύθερους επαγγελματίες και όσους έχουν πρόσθετα εισοδήματα. Στο μισθωτό δεν απαιτείται.

Πρόσβαση στα στοιχεία και στο μητρώο του ΕΦΚΑ θα γίνεται με τους κωδικούς του TAXIS ενώ σε κάθε συναλλαγή θα αναγράφονται ο ΑΜΚΑ και το ΑΦΜ..

Ο κωδικός εντολής πληρωμής είναι ατομικός και ισχύει ως ότου είσαι υπόχρεος Μετά το χρόνο λήξης της προθεσμίας πληρωμής των μηνιαίων ασφαλιστικών εισφορών επιβαρύνονται με τις νόμιμες προσαυξήσεις και τόκους (ν. 4158/2013) .

Σε περίπτωση που κατά το χρόνο λήξης της προθεσμίας πληρωμής των μηνιαίων ασφαλιστικών εισφορών καταβληθεί ποσό μεγαλύτερο από το ποσό που απαιτείται, το επιπλέον ποσό μεταφέρεται ως πιστωμένο και συμψηφίζεται με τις ασφαλιστικές εισφορές του επόμενου χρονικού διαστήματος.

Δικαίωμα καταβολής μειωμένων κατά 50% ασφαλιστικών εισφορών προβλέπεται για γυναίκες που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 141 παρ. 2 του ν.3655/2008 κατά το πρώτο δωδεκάμηνο απασχόλησης που ακολουθεί τον μήνα του τοκετού.

Όσοι απασχολούνται εποχικά για χρονικό διάστημα μέχρι 150 ημέρες ετησίως σε επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις, οι οποίες μεταποιούν, τυποποιούν και διακινούν προϊόντα εδάφους, κτηνοτροφίας, αλιείας, δασοπονίας, θηραματοπονίας και κάθε είδους εκτροφών, συνεχίζουν να ασφαλίζονται ως αυτοτελώς απασχολούμενοι αγρότες, εξαιρούμενοι της ασφάλισης ως μισθωτοί για την απασχόλησή τους αυτή.

Το συνολικό χρονικό διάστημα των 150 ημερών μπορεί να κατανεμηθεί κατά τη διάρκεια του έτους, σύμφωνα με τις ανάγκες τις επιχείρησης ή εκμετάλλευσης.

Η πρώιμη παύση της γεωργικής δραστηριότητας σε εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 1096/88 του Συμβουλίου της 25ης Απριλίου 1988 σχετικά με την καθιέρωση κοινοτικού καθεστώτος για την ενθάρρυνση της παύσης της γεωργικής δραστηριότητας δεν αποτελεί λόγο διακοπής της ασφάλισης των αγροτών στον Ε.Φ.Κ.Α., τόσο για τους δικαιούχους όσο και τις συζύγους τους. λογίζονται ως ενεργοί αγρότες σε ό,τι αφορά στα ασφαλιστικά τους δικαιώματα και την ιατροφαρμακευτική τους περίθαλψη.

Επισημαίνουμε ότι όπου αναφέρεται η λέξη αγρότης εννοούμε τον αποκλειστικά κατά κύριο επάγγελμα αγρότη.



Πηγή: Κώστας Στέφος, πρόεδρος ΓΟΕΒ πεδιάδας Σερρών, anexartitos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια οσο το δυνατόν φιλτράρονται ως προς το ύφος και το ήθος τους.
Kάθε υβριστικό ,προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο θα διαγράφεται .
Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις.
Ο κάθε σχολιαστής υπογράφει ηλεκτρονικά το σχόλιο του και ειναι υπεύθυνος έναντι των νόμων.
Το mantoudi news δέν ενστερνίζεται και δεν φέρει καμία ευθύνη για όσα γράφουν οι αναγνώστες στά σχόλια τους.