Δευτέρα 22 Απριλίου 2019

Οι προτάσεις Τσαπουρνιώτη για την τουριστική ανάπτυξη του Δήμου μας


Συνάντηση με την προϊσταμένη του Τμήματος Σχεδιασμού και Συντονισμού Τουριστικής Προβολής του ΕΟΤ κα. Θέμις Παναγιωτοπούλου και τον κ. Δημήτρη Γεωργίου ο οποίος και επιμελήθηκε το καινοτόμο πρόγραμμα τουριστικής ανάπτυξης που προτείνει ο συνδυασμός ,είχε ο υποψήφιος Δήμαρχος Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας Γιώργος Τσαπουρνιώτης  

Όραμα - Αποστολή - Στόχοι
Όραμα μας είναι τουριστική ανάπτυξη με όρους βιωσιμότητας όπως ορίζεται στην περιβαλλοντική, κοινωνική και οικονομική της διάσταση. 
Αποστολή μας είναι να κάνουμε ορθή διαχείριση της υπάρχουσας υποδομής κα των δυνατοτήτων της περιοχής προς τη δημιουργία ενός τουριστικού προϊόντος που θα καταστήσει το Δήμο μας επισκέψιμο προορισμό όλο το χρόνο, σε όφελος της τοπικής κοινωνίας. Συστατικά στοιχεία του προτεινόμενου μοντέλου τουριστικής ανάπτυξης, είναι:
 • Ενδυνάμωση της πολιτιστικής ταυτότητας και σύνδεση των κομματιών της, δημιουργώντας και αναδεικνύοντας το μοναδικό αφήγημα της περιοχής μας • Να φέρουμε μαζί άτομα από διαφορετικά backgrounds και ειδικότητες οδηγώντας τόσο σε υψηλού επιπέδου τουριστικές εμπειρίες, όσο και σε κοινωνική συνοχή • Δημιουργία κοινωνικά δίκαιων συνεργιών προστιθέμενης αξίας μέσα από πολιτισμό, γαστρονομία και άλλων δραστηριοτήτων
 • Ενδυνάμωση της τοπικής κοινωνίας μέσα από αύξηση της απασχόλησης και εκπαίδευσης 
• Δημιουργία θετικού και αυξανόμενου οικονομικού αντίκτυπου Ειδικότεροι στόχοι αποτελούν:
 • Άμβλυνση της εποχικότητας και επέκταση της σεζόν • Ενδυνάμωση του brand name της περιοχής 
• Αύξηση της απασχόλησης 
• Διαφοροποίηση της τουριστικής προσφοράς 
• Διαφοροποίηση του μίγματος τουριστών και αύξηση των αφίξεων 
• Άμβλυνση των κύκλων της τουριστικής κίνησης σε απροσδόκητα κοινωνικοοικονομικά γεγονότα Μακροσκοπική Προσέγγιση Ανεξαρτήτως διαφόρων σοκ σε παγκόσμιο επίπεδο, οι διεθνείς τουριστικές αφίξεις συνεχίζουν να καταρρίπτουν το ένα ρεκόρ μετά το άλλος, αναδεικνύοντας τον τουρισμό ως μια από τις βιομηχανίες που όχι μόνο επιδεικνύουν ανθεκτικότητα αλλά αναπτύσσονται με σημαντικούς ρυθμούς. Ασφαλώς ο ανταγωνισμός, τόσο σε εθνικό, όσο και σε διεθνές επίπεδο είναι αδυσώπητος, με αποτέλεσμα κάποιες περιοχές να δρέπουν τα οφέλη του τουρισμού, και άλλες όχι. Μέσα από την ανάλυση μας, διαπιστώσαμε ότι βασιζόμενοι στην ιδέα της «τουριστικής εμπειρίας» μπορούμε να χτίσουμε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα βασιζόμενοι στα ιδιοσυγκρασιακά χαρακτηριστικά του τόπου, με ελκυστικές σχέσεις κόστους-οφέλους. Σήμερα βιώνουμε μια μετάβαση στη λεγόμενη «Οικονομία της Εμπειρίας», το οποίο σημαίνει ότι οι άνθρωποι προτιμούν όλο και πιο πολύ να κάνουν πράγματα από το να αγοράζουν (Barclays, 2018). Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι στην Αμερική, 50% των κάτω των 35 (Millenials) θα πούλαγαν ακόμα και ρούχα ή έπιπλα για να ταξιδέψουν περισσότερο (Expedia & The Center for Generational Kinetics, 2018). Μία από τις μεγαλύτερες ευκαιρίες αποτελεί ο λεγόμενος γαστρονομικός τουρισμός. Το φαγητό αποτελεί νούμερο 1 λόγο για να ταξιδέψει κάποιος και επηρεάζει το image ενός προορισμού (Skift Research, 2017).
 Οι γαστρονομικοί τουρίστες ξοδεύουν περισσότερα, ενώ ενδιαφέρονται και σε επιπλέον εμπειρίες πολιτιστικού και φυσιολατρικού περιεχομένου. Σήμερα, το 95% των γαστρονομικών δραστηριοτήτων αφορά «βασικές» υπηρεσίες που καλύπτουν λιγότερο από 50% των αντίστοιχων τουριστών.
 Ο κλάδος των δραστηριοτήτων αναμένεται να μεγεθύνεται με περισσότερο από 9% το χρόνο για τα επόμενα χρόνια, ενώ το ποσοστό των ταξιδιωτών που θεωρεί ότι οι εμπειρίες σε ένα ταξίδι είναι σημαντικότερες από τα ίδια τα δωμάτια αυξάνεται σταθερά (67% από 59% το 2017). (SunTrust Robinson Humphrey, 2018, Euromonitor 2018). 
Ελληνική και Τοπική Αγορά 
Η Ελλάδα σημειώνει κάθε χρόνο όλο και περισσότερες αφίξεις από το εξωτερικό, γεγονός που κινεί προς τα πάνω την τουριστική βιομηχανία της χώρας. Δυστυχώς όμως αυτή η άνοδος δεν είναι ισομερώς κατανεμημένη.
 Η Εύβοια και ο Δήμος μας δεν έχουν βιώσει τα οφέλη αυτής της ανόδου, η οποία μετά το άνοιγμα αγορών όπως της Τουρκίας και της Αιγύπτου είναι αμφίβολο ότι θα συνεχιστεί με την ίδια δυναμική. Πηγή: Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία Όπως φαίνεται στο διάγραμμα παρακάτω, το 2017, μια χρονιά που η Ελλάδα κατέρριψε ακόμα ένα ρεκόρ αφίξεων, η γενική πληρότητα σε επίπεδο χώρας ήταν πάνω από 50%, όμως της Στερεάς Ελλάδας ήταν μόλις 28%, με την Εύβοια να στέκεται λίγο παραπάνω από την περιφέρεια στο 30.7%. 

Ο Δήμος μας (που για λόγους χώρου το όνομα κόπηκε με τελίτσες) είχε πληρότητα λιγότερο από 25%. Αρκετά χαμηλότερα τόσο από το μέσο του νησιού και της περιφέρειας, όσο και από κοντινούς Δήμους όπως της Χαλκίδας, Βόλου και Σποράδων. Αυτό είναι δηλωτικό θεμελιωδών δομικών προβλημάτων στην προσέγγιση του τουρισμού στο Δήμο μας. Ταυτόχρονα όμως αναδεικνύει την ευκαιρία για, καταρχάς, σύγκλιση του ποσοστού πληρότητας με το μέσο της ευρύτερης περιοχής, εκμεταλλευόμενοι τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα μας. 

Στον παρακάτω πίνακα παρατηρούμε κάποια πολύ σημαντικά στοιχεία:
 • Η Εύβοια το δεύτερο μεγαλύτερο νησί της Ελλάδας, λαμβάνει μόλις το 1,1% των συνολικών αφίξεων και μόλις 0,5% των αφίξεων από το εξωτερικό. 
• Το ποσοστό των Ελλήνων που επισκέπτονται την Εύβοια είναι πάνω από το διπλάσιο από το Ελληνικό μέσο, καθιστώντας την πιο ευάλωτη σε εσωτερικά προβλήματα της οικονομίας. Συγκεκριμένα σχεδόν το 70% των επισκεπτών της Εύβοιας είναι Έλληνες. 
• Αυτό γενικά αντανακλά μια κατάσταση που συναντάται στη Στερεά Ελλάδα, αν και η Εύβοια έχει λιγότερο καλούς δείκτες και εκεί. 
• Η άνοδος των αφίξεων το 2017 σε σχέση με το 2016 ήταν χειρότερη σε σχέση με τη μέση αύξηση στη Στερεά Ελλάδα και χώρα γενικότερα. Η κατάσταση αυτή που συναντάται και στο Δήμο μας αποτελεί προτεραιότητα για εμάς. Αύξηση του εσωτερικού τουρισμού, αλλά κυρίως διαφοροποίηση του τουριστικού μίγματος με πιο εντατική προώθηση σε αγορές στόχους του εξωτερικού και με πιο ελκυστικό τουριστικό πακέτο. Πηγή: Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία SWOT Ανάλυση •Τουριστικό Μίγμα 
•Ανταγωνισμός 
•Κατακερματισμός πρωτοβουλιών 
•Τοποθεσία
 •Τοπικά Προιόντα 
•Άνοδος Τουρισμού 
•Υποδομή
•Γαστρονομία
 •Έλλειψη Brand Name
 •Έλλειψη οργανωμένου προιόντος και αφηγήματος 
•Ιστορία & πολιτιστική κληρονομιά 
•Θάλασσα-Βουνό 
•Φύση 
•Θρησκευτικά Μνημεία Strengths Weaknesses Opportunities Threats Δήμος Μαντουδίου – Λίμνης - Αγίας Άννας Κύριο Τουριστικό Προϊόν Ήλιος και Θάλασσα Δευτερεύον Τουριστικό Προϊόν Φύση, Θρησκευτικός Τουρισμός Εποχές Προσέλκυσης Καλοκαίρι Αγορές Ελλάδα και δευτερευόντως: Ισραήλ, Γερμανία, Αγγλία, Σερβία Σημεία Ενδιαφέροντος Παραλίες, Μοναστήρια Ξενοδοχειακές Υποδομές Ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, κάμπινγκ Προσβασιμότητα Οδικώς, Λιμάνι 
Δράσεις 
1. Δημιουργία Aφηγήματος και Eνδυνάμωση Brand Name Ο Δήμος μας χαρακτηρίζεται από μακραίωνη ιστορία που ξεκινά από τους προ-κλασσικούς χρόνους της αρχαιότητας, συνεχίζει στους μεσαιωνικούς χρόνους του Βυζαντίου (Negreponte), ενώ έχει γράψει ένδοξες στιγμές στην Επανάσταση του ’21 και στον Πόλεμο του ’40, μεταξύ άλλων. 

Αναπόσπαστο κομμάτι του χαρακτήρα της περιοχής είναι και οι πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία που πλούτισαν την κουζίνα της και την καθημερινότητα της. Πόσοι άραγε ξέρουν ότι το Βόρειο κομμάτι της Εύβοιας θεωρείται νησί του Διονύσου και στους καταρράκτες της πλένονταν οι μαινάδες, με θρύλους για νεράιδες και παραδοσιακές γητείες να υπάρχουν μέχρι και τον 20ο αιώνα. Η στρατηγική μας είναι να χτίσουμε αυτό το αφήγημα, μέσα από μια καινοτόμο προσέγγιση η οποία έχει δύο κύρια χαρακτηριστικά: 
1. Συμμετοχικότητα: 
Οι ίδιοι κάτοικοι θα βοηθήσουν στη συλλογή δεδομένων και στην κατανόηση της ταυτότητας τους. Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία ιδίως για την καταγραφή της συλλογικής μνήμης του πρόσφατου παρελθόντος μέσα από τη χρήση τεχνικών προφορικής ιστορίας και συνεντεύξεων.
 2. Δημόσια Ιστορία (Public History): To Brand του Δήμου που ουδέποτε κτίστηκε δε θα βασιστεί απλά σε έξυπνα σλόγκαν, αλλά σε μια bottom-up (από κάτω προς τα πάνω) προσέγγιση. Δηλαδή μέσα από την ιστορία της περιοχής με τρόπο κατανοητό προς το κοινό. 

Η ανάλυση μας έχει ξεχωρίσει τα παρακάτω βήματα:
 i. Επιτόπια έρευνα-μελέτη ιστορικών δεδομένων: 
Πεδίο έρευνας: 
μνημεία, πηγές γραπτές και προφορικής ιστορίας, τουριστικό/διαφημιστικό υλικό δημοτικής ή άλλης επίσημης αρχής 
ii. Παραγωγή ιστορικού αφηγήματος: 
Εύχρηστη μελέτη, αποδίδουσα φυσιογνωμία στον τόπο βάσει των ιδιαίτερων ιστορικών του χαρακτηριστικών. Στοιχεία ανθρωπογεωγραφίας, γαστρονομίας, παρελθοντικής οικονομικής και παραγωγικής δραστηριότητας, πολιτισμικές συνήθειες επαναχρησιμοποιούνται μέσω της ιστορικής μεθοδολογίας κατά τρόπο που να συγκροτούν μια ταυτότητα, ποικιλοτρόπως αξιοποιήσιμη στη σύνταξη τουριστικών οδηγών, στη διαμόρφωση πληροφοριακού υλικού ιστοσελίδων, στην αναβάθμιση ξεναγήσεων, στη χάραξη περιηγητικών διαδρομών, την ανάδειξη τοπικών μνημείων και προϊόντων κ.α.. 
2. Στρατηγική Προβολής Τα παραπάνω στοιχεία και αφήγημα θα χρησιμοποιηθούν σε μια ολιστική στρατηγική προβολής. 

Ενδεικτικά στοιχεία αυτής αποτελούν:  
1. Δημιουργία λογότυπου τουριστικής προβολής που θα προσδιορίζει τη στρατηγική μας για επισκεψιμότητα όλες τις εποχές. 
2. Επικοινωνία των σχεδιαζόμενων τουριστικών προϊόντων τόσο στο εσωτερικό , όσο και σε ενεργή συμμετοχή σε εκθέσεις στον εξωτερικό και διοργάνωση αποστολών, που μέχρι στιγμής είναι ανύπαρκτη.
 3. Σύμπνοια με την στρατηγική της Περιφέρειας και ενεργή συμμετοχή στις δράσεις της 
4. Δημιουργία υψηλού επιπέδου προωθητικού υλικού όπως: i. Σήμανση σημείων τουριστικού ενδιαφέροντος ii. Επικοινωνιακό υλικό επιμέρους εκδηλώσεων iii. Merchandise iv. Δίκτυο επιχειρήσεων, promotion ενέργειες και σήμανση ποιότητας βάσει του λογότυπο v. Αιγίδες και στήριξη σε ποιοτικές σχετικές πρωτοβουλίες
 5. Συμμετοχή σε αποστολές εξοικείωσης με δημοσιογράφους και άλλους καθοδηγητές κοινής γνώμης στην περιοχή 
3. Επέκταση Σεζόν και Βελτίωση Τουριστικού Μίγματος Αναλύοντας τις διεθνείς και εθνικές τάσεις σε συνάρτηση με τις δυνατότητες της περιοχής (βλέπε σύνοψη παραπάνω), πέρα από την ενίσχυση του τουρισμού ήλιος-θάλασσα θα αναπτύξουμε και άλλα είδη τουρισμού/εναλλακτικών δράσεων προστιθέμενης αξίας. 
1. Γαστρονομικός Τουρισμός
 Το φαγητό κουβαλάει ιστορίες, φέρνει μαζί ανθρώπους και αποτελεί το νούμερο 1 λόγο ταξιδιού. Κανείς σήμερα δε μπορεί και δεν πρέπει να παραβλέπει αυτή την παράμετρο. Στην περιοχή μας έχουμε πολύ καλές πρώτες ύλες όπως ελιές, κρέατα και ψάρι, καθώς και στοιχεία για θεματική κουζίνα όπως μεσογειακή (άυλη κληρονομιά της UNESCO) και μικρασιάτικη. 

Στα πλαίσια της παραγωγής αφηγήματος θα συλλεχθούν και πληροφορίες για το φαγητό, ενώ θα χαρτογραφηθεί και η τοπική παραγωγή του πρωτογενούς τομέα. Βάσει αυτών θα υλοποιηθούν μια σειρά καινοτόμων δράσεων:
 1. Δημιουργία signature cocktail, πιάτων και γλυκού με τοπικά προϊόντα σε συνεργασία με καταξιωμένους επαγγελματίες του είδους 
2. Εκπαίδευση πάνω σε αυτά ντόπιων επαγγελματιών μέσα από live kitchen και guest night happenings 3. Τοποθέτηση κάποια από τις παραπάνω δημιουργίες σε μέρη εστίασης της Αθήνας για λίγες μέρες 
4. Οργάνωση εκδρομής στην περιοχή σχολής φοιτητών μαγειρικής
 5. Διοργάνωση καινοτόμου γαστρονομικού Φεστιβάλ-Στρογγυλής Τραπέζης. Με την ολοκλήρωση των παραπάνω θα οργανωθεί γαστρονομικό φεστιβάλ το οποίο στοχεύουμε να αποτελέσει θεσμό και πόλο έλξης στα χρόνια που θα έρθουν. 
Σε αυτό που θα διαρκέσει 2-3 μέρες:
 i. Θα παρουσιαστούν τα στοιχεία της έρευνας. 
 ii. Θα γίνουν live επιδείξεις μαγειρέματος και γευσιγνωσίας.
 iii. Ξεναγήσεις σε χώρους παραγωγής πρώτων υλών όπως ο ελαιώνας και περιήγηση στη θάλασσα με καΐκια. iv. Round-Table κατά τη διάρκεια του οποίου ο Δήμαρχος και δημοτικοί σύμβουλοι θα φάνε και θα συζητήσουν με επισκέπτες και ντόπιους. Ήδη έχει σχεδιαστεί χρονοδιάγραμμα για τα παραπάνω. 
Κύρια Προϊόντα Τουρισμού (Προτεραιότητες) Γαστρονομικός Θρησκευτικός/ Πολιτιστικός Θαλάσσιος/ Αθλητικός Φυσιολατρικός/ Αγροτουρισμός 
2. Θρησκευτικός/Πολιτιστικός Τουρισμός Πατώντας πάνω στο αφήγημα της περιοχής θα αναδείξουμε συγκεκριμένες πτυχές και μνημεία της ιστορίας του τόπου και θα χτίσουμε σε συνεργασία με την τοπική κοινωνία συγκεκριμένες εμπειρίες γύρω από αυτές. Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό ότι περνάμε στην εποχή του βιωματικού τουρισμού που σημαίνει ότι στην εμπειρία πρέπει να εμπλέκονται περισσότερες πολιτιστικές και άλλες εκφάνσεις του τόπου. 

Ακόμα οι πολιτιστικοί τουρίστες δαπανούν δύο έως τρεις φορές περισσότερα από τους τουρίστες «ήλιος-θάλασσα» Για παράδειγμα η εκκλησία του Άγιου Ιωάννη του Ρώσου και η Μονή του Οσίου Δαυίδ μπορούν να αποτελέσουν ένα οργανωμένα πόλο έλξης. Παράλληλα θα χρειαστεί βελτίωση των τοπικών υποδομών και παροχή ποιοτικών υπηρεσιών και εγκαταστάσεων, το οποίο συμπλέει με άλλα σχετικά σημεία του προγράμματος. 

Στα πλαίσια του πολιτισμού θα συνεχίσουν να υποστηρίζονται και ενισχύονται σημαντικοί θεσμοί όπως είναι τα Ελύμνια, ενώ υπάρχει μνεία για επιπλέον καινοτόμες εκδηλώσεις όπως «Μουσική στα Μπαλκόνια». 
3. Θαλάσσιος/Αθλητικός Τουρισμός Ο Θαλάσσιος τουρισμός ως μια εξελιγμένη, επαυξημένη έκφανση του ήλιος-θάλασσα με πλούσιες δραστηριότητες προστιθέμενης αξίας μπορεί να προσελκύσει οικογένειες, ζευγάρια, τόσο από το εσωτερικό όσο και από το εξωτερικό και να αυξήσει την απασχόληση των νέων της περιοχής. Παρόλα αυτά η σωστή ανάπτυξη του είναι μια πρόκληση και απαιτεί εκτός από σχεδιασμό δραστηριοτήτων και προσωπικό, κατάλληλες υποδομές: 1. Αναβάθμιση των εγκαταστάσεων του Λιμένα Μαντουδίου, με σκοπό την αύξηση της δυνατότητας φιλοξενίας & συνθηκών ανάπτυξης υποστήριξης του τουριστικού προϊόντος 
2. Στην αναβάθμιση των μαρίνων, με σκοπό να προσελκύουν περισσότερα γιοτ/σκάφη αναψυχής και να λειτουργήσουν υποστηρικτικά στις υποδομές ( π.χ. Αγκάλη ) 3. Την δημιουργία νέων προσβάσεων εισόδου στην περιοχή (Μαλαισίνα - Λίμνη) 
4. Θαλάσσια Ταξί, για γρήγορη και εύκολη πρόσβαση 5. Περεταίρω ενίσχυση του Ναυτικού Ομίλου Λίμνης σε σύζευξη τόσο με τους στόχους του παρόντος, όσο και με τους στόχους προς ευζωία της τοπικής κοινωνίας. Πέρα από έμφαση σε θαλάσσια αθλήματα, θα υπάρξει μέριμνα για βελτίωση και αξιοποίηση υπαρχουσών υποδομών όπως τα ποδοσφαιρικά γήπεδα. Μεγαλύτερη λεπτομέρεια δίνεται στο κομμάτι του προγράμματος γύρω από τη Νεολαία - Πολιτισμό - Αθλητισμό - Περιβάλλον. 
4. Φυσιολατρικός Τουρισμός Η περιοχή μας είναι ένα μοναδικό μωσαϊκό φυσικού κάλλους. Καταρράκτες, αρχαία δέντρα, σπάνια φυτά, το απολιθωμένο δάσος, βιότοποι είναι μόνο μερικά από τα κομμάτια του. Οπότε φτάνουμε στην τέταρτη προτεραιότητα σε επίπεδο τουριστικού προϊόντος τον φυσιολατρικό τουρισμό με έμφαση από την πλευρά μας σε πεζοπορικό και αγροτουρισμό. Τεκμηριωμένο από πλήθος μελετών, υπάρχει μεγάλο μέρος τουριστών που για λόγους όπως διαφυγή από την καθημερινότητα, επιθυμία να μάθει περισσότερα για τη φύση, ενίσχυση υγείας, αλλά και αλληλεγγύης μέσα από σχετικές δράσεις έλκεται από αυτό το είδος τουρισμού. Παράλληλα, σε επίπεδο φύσης, η άγρια μορφή της, οι λίμνες, το παράκτιο τοπίο, η άσκηση στη φύση, η δοκιμή νέων τρόπων ζωής σε αυτή είναι σημαντικά συστατικά. 
Προς αυτή την κατεύθυνση θα: 
1. Υποστηρίξουμε δυναμικές παρεμβάσεις (π.χ. πεζοπορία –ποδηλασία) 
2. Δημιουργήσουμε οργανωμένη πρόσβαση σε χώρους όπως ο αρχαιολογικός χώρος Πέλεκυς και το απολιθωμένο δάσος Κερασιάς 
3. Δημιουργήσουμε συμμετοχικές δράσεις όπως στην εξαγωγή ρυτίνης (επισκέπτες θα παρακολουθούν και συμμετέχουν στη διαδικασία), που θα οδηγήσουν σε τόνωση εισοδήματος τόσο των παραγωγών όσο και των επαγγελματιών του τουρισμού. 
5. Τουρισμός Ευκολίας Η παραπάνω υποδομή θα υποστηρίξει και τον λεγόμενο τουρισμό ευκολίας, δηλαδή σε διακοπές εκτός σεζόν 3-4 ημερών κατά τη διάρκεια των οποίων ο επισκέπτης συνδυάζει πολιτισμικές δραστηριότητες με τις αστικές δραστηριότητες που προσφέρει ο κάθε προορισμός. 

Ο Δήμος μας συνδυάζει αρμονικά όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που απαιτούνται για να εδραιώσουν την θέση τους στην αγορά του τουρισμού ευκολίας: 
σημαντική πολιτισμική κληρονομιά, δραστήρια ζωή, καθώς και το ήπιο και ευχάριστο κλίμα που επιτρέπει στους επισκέπτες να απολαύσουν βόλτες και μικρές εξορμήσεις. 
4. Βελτίωση Προσβασιμότητας Η πρόσβαση στο Δήμο μας γίνεται ως επί τω πλείστω οδικώς, με αμάξι ή λεωφορείο. Με αμάξι είναι πάρα πολύ κοντά στην Αθήνα: 2-2.5 ώρες. Τα λεωφορείο χρειάζεται τέσσερις ώρες για να φτάσει, ενώ το εισιτήριο κοστίζει περίπου 35 ευρώ με επιστροφή. Οι ώρες όμως μπορεί να είναι αποθαρρυντικές. Για παράδειγμα κάποιος που θα ήθελε να φύγει μια Παρασκευή από το γραφείο στις 5-6 το απόγευμα για ένα σαββατοκύριακο στην περιοχή, αν δεν χρησιμοποιήσει αμάξι, θα πρέπει να ζητήσει άδεια, να πάρει το πρωινό λεωφορείο των 6 ή να μην έρθει καθόλου. Αντίστοιχα η σύνδεση με λιμάνια όπως της Αιδηψού, πάλι απαιτεί οδική σύνδεση. Αυτό περιορίζει αρκετά τους επισκέπτες που θέλουν να επισκεφτούν την περιοχή μας και για διάφορους λόγους δε θέλουν ή δε μπορούν να χρησιμοποιήσουν αμάξι. 

Σημαντικό λοιπόν για εμάς είναι να βελτιώσουμε την προσβασιμότητα της περιοχής και ως εκ τούτου την ανταγωνιστικότητα της. 
1. Ήδη αναφέρθηκε η βελτίωση θαλάσσιων σημείων πρόσβασης, όπως και αντίστοιχα η ανάπτυξη της μαρίνας στις Ροβιές.
 2. Εξέταση περιόδων (π.χ. φεστιβάλ) που ο ίδιος ο Δήμος θα βάζει έξτρα μεταφορικό μέσο για να διευκολύνει την πρόσβαση στην περιοχή. 
3. Προώθηση στην περιοχή πλατφορμών carpooling. Αυτό σημαίνει κάποιος που έρχεται στην περιοχή (ντόπιος ή μη) και έχει θέσεις διαθέσιμες να παίρνει μαζί του επιπλέον κόσμο. 
4. Συντονισμένες προσπάθειες σύνδεσης με τα αεροδρόμια της Αγχιάλου και Ελ. Βενιζέλος. 
5. Θέσπιση δεικτών και συστήματος ελέγχου αποδοτικότητας & βιωσιμότητας Η προσέλκυση επισκεπτών είναι πολύ σύνθετη παράμετρος. Από τη μία έχουμε την προσέλκυση αυτή κάθε αυτή και από την άλλη έχουμε το σωστό σχεδιασμό ώστε η αύξηση των επισκεπτών να πραγματοποιηθεί με ισορροπημένο τρόπο. 

Χρησιμοποιώντας ένα διαγνωστικό πλαίσιο που αναπτύχτηκε από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού σε συνεργασία με τη McKinsey, αναλύσαμε την κατάσταση της περιοχής βάσει 5 παραμέτρων:
 1. Γενική εικόνα, που σχετίζεται με τη σημασία του τουρισμού για την περιοχή και το πώς εξελίσσεται 
2. Αντίκτυπο στην τοπική ζωή (θόρυβος, αύξηση ενοικίων κλπ), μέσα από δείκτες για τη χρονική και χωρική συγκέντρωση των επισκεπτών 
3. Επίπεδο τουριστικής εμπειρίας (ουρές, ενόχληση κλπ), μέσα από έρευνα για τα σχόλια για την περιοχή και το ποσοστό αρνητικών εντυπώσεων 
4. Επιπτώσεις στην υποδομή (εποχικότητα, συγκέντρωση σε συγκεκριμένα μέρη κλπ), μέσα από δείκτες για την εποχικότητα και εμπειρικές παρατηρήσεις 
5. Επιπτώσεις στο περιβάλλον, με αντίστοιχους δείκτες για ατμόσφαιρα κλπ 6. Επιπτώσεις στην τοπική κληρονομιά/πολιτισμό, (καταστροφή μνημείων κλπ) Επιβεβαιώσαμε αυτά που ξέραμε, δηλαδή ότι ο τουρισμός αποτελεί σημαντική πηγή εσόδων για την περιοχή, αλλά δυστυχώς παρόλο που δεν είναι ιδιαίτερα υψηλός (σε σχέση με άλλες περιοχές τις Ελλάδας), παραμένει μη διαχειρίσιμος με επιπτώσεις όπως στοίβες σκουπιδιών στις Ροβιές τον Αύγουστο σε δημόσιους χώρους. Αυτό επηρεάζει αρνητικά και τη ζωή της τοπικής κοινωνίας, όσο και τις εντυπώσεις των τουριστών. 
Ως εκ τούτου θα γίνει χρήση δύο ομάδων δεικτών, οι οποίες θα ακολουθούνται από αντίστοιχες διορθωτικές κινήσεις:
1. Δείκτες για την προβολή (κόστος προσέλκυσης τουριστών):
Αυτοί οι δείκτες έχουν να κάνουν κυρίως με την προβολή, το κόστος της και το σχετικό της όφελος. Για παράδειγμα, αν δαπανηθούν χρήματα για μια καμπάνια στο facebook, θα είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, πόσα άτομα «φτάσαμε», πόσα δαπανήσαμε για αυτό και πόσα πήραμε πίσω. Αν το όφελος είναι υψηλότερο θα συνεχίζεται η καμπάνια, διαφορετικά θα ακολουθείται διαφορετική στρατηγική.
 2. Δείκτες για τις υποδομές και περιβάλλον: 
Με την προηγούμενη ανάλυση διαπιστώσαμε ότι αυτό ήταν το μεγαλύτερο πρόβλημα. Οπότε με τη χρήση συγκεκριμένων σχετικών δεικτών και προσεγγίσεων (π.χ. του Πανεπιστημίου της Primorska), θα είμαστε σε θέση να κάνουμε στοχευμένες κινήσεις όπως τήρηση κοινής ησυχίας ή εντατικοποίηση της αποκομιδής απορριμμάτων όταν χρειάζεται περισσότερο. 
6. Βελτίωση Ποιότητας Τουριστικού Προϊόντος Όπως προαναφέρθηκε οι δείκτες στην παραπάνω ενότητα θα δίνουν τη δυνατότητα για επανορθωτικές κινήσεις που θα βελτιώνουν την ποιότητα και εμπειρία. Ωστόσο υπάρχει επιπλέον μνεία μέσα από: 
1. Προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης: 

Ο τουρισμός έχει να κάνει με ανθρώπους όποτε είναι προτεραιότητα η σωστή και συνεχή εκπαίδευση. Οργανισμοί όπως το Ινστιτούτο ΣΕΤΕ μπορούν να βοηθήσουν σε τομείς που άπτονται soft skills (π.χ. διαχείριση κρίσεων) ή και σε πιο τεχνικά θέματα. 
2. Θέσπιση προγράμματος ποιότητας: Οι επιχειρήσεις που πετυχαίνουν στόχους θα λαμβάνουν συγκεκριμένο σήμα (λογότυπο) και θα τυγχάνουν συγκεκριμένης προβολής και perks. 
3. Standards έγκρισης καινούριων καταλυμάτων: Πέρα από τη βελτίωση των υπαρχουσών υποδομών, οι νέες επιχειρήσεις (καταλύματα, ξενοδοχεία κλπ) θα πρέπει να πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια για την ίδρυση την περιοχή. 
4. Ανίχνευση και παρέμβαση σε κακές πρακτικές: Ένα παράδειγμα είναι ο βιολογικός της Αιδηψού που μπορεί να επηρεάσει και το Δήμο μας, λόγω της κακής συντήρησης του.
 7. Καινοτομία στον τουρισμό Από τις πιο σημαντικές προτεραιότητες του συνδυασμού μας είναι η καινοτομία. Σήμερα ο τουρισμός βαίνει προς σημαντικές αλλαγές. 
Νέες, disruptive προσεγγίσεις, τεχνολογίες και τάσεις αλλάζουν τα δεδομένα πιο συχνά, από ότι παλιότερα. 
1. Εισαγωγή Καινοτομίας: Αξιοποιώντας το δίκτυο μας, θα υπάρξει άμεση επικοινωνία με incubators (εκκολαπτήρια ιδεών) και άλλα κέντρα έρευνας και καινοτομίας. Μέσω αυτής της σύνδεσης θα γίνεται ανίχνευση καινοτόμων νεοφυών επιχειρήσεων (start-ups) σχετικών με τουρισμό, γαστρονομία και αγροδιατροφή και θα παρέχεται υποστήριξη για υλοποίηση πιλοτικών εφαρμογών που θα ωφελήσουν το Δήμο, τις επιχειρήσεις του και την ανταγωνιστικότητα.
2. Υποστήριξη Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας: Μέσα από περιφερειακά προγράμματα, τεχνογνωσία και επαφές του Δήμου, θα υπάρξει ενίσχυση και παροχή κινήτρων προς νέους επιχειρηματίες που έχουν καινοτόμες προτάσεις στο χώρο του τουρισμού. Τόσο σε αυτούς που ζουν εδώ, όσο και σε αυτούς που θέλουν να έρθουν/γυρίσουν πίσω. 3. Υιοθέτηση τεχνολογικών εφαρμογών:
 Η τεχνολογία προσφέρει λύσεις που με ελάχιστο ή και μηδενικό κόστος μπορούν να επιφέρουν σημαντικό αντίκτυπο σε επίπεδο βιώσιμης ανάπτυξης και προώθησης του τοπικού πολιτισμού στους επισκέπτες. Μέσα από συνεργασίες με βραβευμένα startups όπως το Food Chronicles θα μπορέσουμε να προσφέρουμε μια σειρά από καινοτόμες παροχές που θα ωφελήσουν την τοπική κοινωνία και θα αυξήσουν τις θέσεις εργασίας. Ενδεικτικά των δυνατοτήτων είναι:
 i. Mobile application για self-guided tours (διαδρομές που τις κάνει μόνος ο επισκέπτης) γευσιγνωσίας με δυνατότητες επαυξημένης πραγματικότητας και gamification (παιχνιδοποίηση). 
ii. Πλατφόρμα που μπορεί να μετατρέψει μια περιοχή σε υπαίθριο escape room και μέσα από έναν κεντρικό διαχειριστή (θέση εργασίας) να παρακολουθούνται οι ομάδες και να στέλνονται hints, όπως σε ένα κανονικό. Όλα αυτά βασισμένα στην ιστορία και φυσιογνωμία της περιοχής. 
4. Ανάπτυξη ιστοσελίδας για τον τουρισμό στην περιοχή: Ο τουρισμός είναι πολύ σημαντικό έσοδο για την περιοχή μας, αν και ακόμα ανεκμετάλλευτος. Χρειάζεται μια σωστή, ξεχωριστή αναγνωρίσιμη ιστοσελίδα responsive τόσο σε υπολογιστή όσο και σε κινητά. Σε αυτή θα παρέχονται με φιλικό προς το χρήστη τρόπο:
 i. Πληροφορίες για όλα τα σημεία ενδιαφέροντος, βάσει του αφηγήματος
 ii. Προτάσεις για επισκέψεις και ανέβασμα τυχόν προσφορών 
iii. Χάρτες διαδρομών iv. Πληροφορίες για τοπικά προϊόντα με συμβουλές για συνταγές και διατροφική αξία v. Πληροφορίες για σχετικές τουριστικές επιχειρήσεις vi.
 Πληροφορίες για εκδηλώσεις vii. 
 
Σύνδεση με μέσα κοινωνικής δικτύωσης viii.
  Ώρες λειτουργίας μουσείων και απευθείας επικοινωνία για ερωτήσεις μέσα από messenger 
8. Προσέλκυση Επενδύσεων Σε συνδυασμό με το δεύτερο σημείο της προηγούμενης ενότητας, είμαστε προσανατολισμένοι στην προσέλκυση επενδύσεων. 
Για αυτό θα υπάρξει ειδική δομή υποστήριξης (ενημέρωση ή/και εύρεση χρηματοδοτήσεων είτε τραπεζικών, είτε από ευρωπαϊκά προγράμματα και άλλα), τόσο για μικρά όσο και για μεγάλα projects. 
Για παράδειγμα, η νομοθεσία (4002/2011) παρέχει το κατάλληλο περιβάλλον για άμεσες ξένες επενδύσεις. Ο νόμος ορίζει για πρώτη φορά τα Τουριστικά Θέρετρα, και παρέχει το νομικό πλαίσιο για επενδύσεις σε αυτόν τον κλάδο. Ο νόμος αυτός λειτουργεί σε συνδυασμό με το νόμο για τις άδειες διαμονής (4146/2013). 
Πέρα από τους τέσσερις τομείς προτεραιότητας, ενδεικτικές δράσεις μεγαλύτερου βεληνεκούς θα μπορούσαν να είναι και επενδυτικές παρεμβάσεις που ανοίγουν νέες αγορές. 
Για παράδειγμα: 
1. Παραθεριστικές κατοικίες για διακοπές μακράς διαρκείας (συνταξιούχοι κλπ). 2. Υποδομές για την παροχή υψηλής ποιότητας ιατρικής περίθαλψης (ιατρική κλινική, κέντρα ευεξία κλπ) για την ανάπτυξη ιατρικού τουρισμού. Είναι άλλωστε επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι το ήπιο κλίμα της περιοχής είναι ευεργετικό για την υγεία. 
3. Αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων μονάδων όπως οι αποθήκες στο Μαντούδι, για μορφές συνεδριακού τουρισμού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια οσο το δυνατόν φιλτράρονται ως προς το ύφος και το ήθος τους.
Kάθε υβριστικό ,προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο θα διαγράφεται .
Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις.
Ο κάθε σχολιαστής υπογράφει ηλεκτρονικά το σχόλιο του και είναι υπεύθυνος έναντι των νόμων.
Το ΜΑΝΤΟΥΔΙ NEWS δεν ενστερνίζεται και δεν φέρει καμία ευθύνη για όσα γράφουν οι αναγνώστες στα σχόλια τους.